Předškolní vzdělávací desatero pro rodiče
V následujícím textu se dozvíte praktické tipy, které můžete uplatnit při podpoře a rozvoji vašeho potomka.
V předškolním období se již dítě zpravidla setkává s řízenými nebo částečně řízenými vzdělávacími činnostmi (např. předškolní příprava). To, jakým způsobem aktivity nabízíme a na co bereme ohledy, může zásadně ovlivnit vnitřní motivaci dítěte k učení.
Jelikož jsem se bohužel setkala i s tím, že už takto malé děti zažívají tlak na výkon a jsou jim předkládány úkoly nepřiměřené věku, pokládám tento příspěvek za důležitý.
Opírám se zde o pedagogiku, vývojovou psychologii a své vlastní zkušenosti i vzdělávací praxi.
Jak tedy dítě neznechutit hned na začátku vzdělávací cesty, ale naopak ho citlivě podporovat v rozvoji?
1. Touha po poznávání světa jako přirozená součást života:
Život sám je jednou velkou vzdělávací inspirací. Dítě prochází obdobím Proč? a přímo „hltá“ všechny vjemy, zkoumá a hraje si.
Případnou vzdělávací nabídku proto volíme velmi citlivě.
2. Střídání aktivit:
Děti předškolního věku mají soustředěnost na činnost ještě krátkodobou (přibližně 10 až 15 minut). Proto je lepší aktivity častěji střídat (ideálně ty sedavé s těmi pohybovými).
Stává se, že spontánní hře se dítě věnuje i mnohem déle. Samo si ji vybírá i řídí.
3. Dostatečný prostor pro spontánní hru:
Hra má v procesu učení obrovský význam.
Dítě tak rozvíjí svou jemnou a hrubou motoriku, tvořivé myšlení, fantazii atd. (záleží na tom, o jakou aktivitu se konkrétně jedná).
V předškolním věku se také už objevuje hra ve dvojici s kamarádem nebo v menší skupince dětí.
4. Hledání řešení a odpovědí:
Představme si situaci, kdy dítě vidí suchou rostlinu a zajímá se o to, co se jí stalo. Můžete:
- Odpovědět a předat „hotový“ poznatek
- nebo např. necháte dítě pečovat o rostliny, které máte doma (ukážete, jak na to a dítě to pak zkouší samo). Tak postupně pozná, co rostlina potřebuje k životu. Získá odpověď na otázku svou vlastní zkušeností.
Tento zážitek může být dítěti prospěšný i v dalším životě, kdy si bude informace ověřovat, nikoli pasivně přijímat.
5. Možnost volby:
Tento bod považuji za velmi důležitý. Může rozhodnout o tom, jestli se dítě aktivitou začne vůbec zabývat.
Můžete začít s výběrem mezi dvěma možnostmi a postupně podporovat dítě v tom, aby aktivně navrhovalo, čemu se budete společně věnovat (a i přijalo, pokud někdy nebude návrh akceptován).
6. Učení na základě zájmu dítěte:
Je rozdíl, pokud pro děti připravíme „jakousi“ vzdělávací nabídku a když vycházíme z jejich zájmů.
Například naším záměrem je procvičit početní řadu 1 až 10 a víme, že dítě miluje auta všech značek a barev. Pak není nic jednoduššího než počítání procvičit např. prostřednictvím hraček (autíček) nebo v rámci pobytu venku, kdy nám jako pomůcka poslouží skutečná auta.
7. Vzdělávací příležitosti jako součást každodenního rodinného života:
Třeba, že se to nezdá, každodenní rodinný život nabízí mnoho vzdělávacích příležitostí.
Pokud se vaše dítě chce doma zapojit do některých činností, umožněte mu to.
Ano, chce to velkou dávku trpělivosti, ale i obyčejná společná příprava zeleninového salátu pomůže dítěti rozvíjet jemnou motoriku a další praktické dovednosti, rozlišit jednotlivé druhy zeleniny aj.
Navíc společný rodinný čas je nenahraditelný.
8. Učení prostřednictvím více smyslů:
Lze navázat na předchozí odstavec a ukázat rozdíl, kdy se dítě učí názvosloví (druhy zeleniny) nejenom pomocí zraku a slovního popisu, ale i tím, že si na zeleninu při přípravě salátu sáhne, ochutná ji a přivoní si k ní.
Smyslové vnímání „hraje v učení jednu z hlavních rolí“.
9. Odlišnost je v pořádku:
Z praxe víme, že vše má svůj čas a každé dítě je jiné.
Proto je tak důležité při vzdělávání respektovat individuální tempo a aktuální potřeby každého dítěte.
V inspiracích od Radostného učení se tak setkáte s nižšími a vyššími stupni náročnosti aktivit. Dítě si tak může samo vybírat, co aktuálně odpovídá jeho možnostem a schopnostem.
10. Podporující zpětná vazba a prostor pro sebevyjádření dítěte:
Aby zpětná vazba byla pro dítě užitečná, nesmí být zraňující.
Dosáhneme toho tak, že nebudeme hodnotit osobu dítěte, ale pouze průběh a výsledek činnosti, které se dítě věnovalo.
Skvělé je vždy ocenit snahu dítěte a umožnit mu vyjádřit svůj názor.
Příklad zpětné vazby, která nezraňuje:
- Vidím, že jsi se snažil/a spojit dva body rovnou čárou. Dokonce jsi každou čáru barevně odlišil/a. Tady se ti to povedlo velmi dobře…
Možné otázky pro podporu vyjádření názoru dítěte:
- Co myslíš ty?
- Co se ti nevíce povedlo?
- Co bys chtěl/a vylepšit?
- Co by ti pomohlo, aby se to příště povedlo?
Otázky volíme a upravujeme podle komunikačních schopností dítěte.
Pokud byl pro vás článek užitečný, přihlaste se k odběru novinek a zajistěte si pravidelnou inspiraci i informace z projektu Radostné učení.
*Poslední aktualizace článku: 8. srpna 2024