Individuální (tzv. domácí) předškolní vzdělávání v praxi
V následujícím textu přináším několik základních informací, které by mohly pomoci k lepší orientaci v této problematice.
Ujasnění některých pojmů:
Příslušná mateřská škola, kde je dítě zapsáno k individuálnímu vzdělávání, vás nejprve seznámí s oblastmi, ve kterých má být dítě rozvíjeno.
Tyto oblasti vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV). Jedná se o dokument, kterým se řídí předškolní zařízení uvedená v rejstříku škol a školských zařízení (např. veřejné mateřské školy, část soukromých škol).
Následně tato mateřská škola zjišťuje, kam se dítě za určité období posunulo např. v propojení a praktickém využití některých znalostí, schopností a dovedností. Ověří „úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech“ (dále ověření).
Očekávané výstupy jsou vymezeny v RVP PV a jsou formulovány pro období, kdy dítě předškolní vzdělávání ukončuje. Dosažení těchto výstupů „není pro dítě povinné“ (RVP PV, platná verze od 1. září 2021, str. 14).
Možná inspirace:
V tomto veřejně přístupném dokumentu můžete získat i inspiraci pro vzdělávací aktivity, které lze jednoduše upravit pro vzdělávání v domácích podmínkách.
Jedná se právě o kapitolu nazvanou „vzdělávací oblasti“ a v ní uvedené body „vzdělávací nabídka“, která je vymezena pro každou z pěti oblastí (Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět).
Tam naleznete příklady činností pro rozvoj dítěte. Akorát si místo „co učitel nabízí“ dosadíte „co rodič nabízí“.
Praxe ověřování v mateřské škole:
Pro uklidnění nejprve uvádím, že se jedná o ověření, nikoli o přezkoušení. Není tedy možné, aby dítě neuspělo!
Není určen jednotný postup realizace ověření (odkaz na metodické doporučení MŠMT viz níže). Způsob ověření včetně termínů si mateřské školy stanovují ve svém školním řádu (školský zákon, § 34b, odstavec 3).
Stává se, že dítě v neznámém prostředí odmítne spolupracovat. Toto vnímám jako přirozenou reakci dětí, které potřebují pro adaptaci na nové situace více času.
Mateřské školy by s tímto měly počítat a cílit rozhovor hlavně na vás rodiče. Případně lze dítě jen pozorovat při hře (pokud ji neodmítne).
V těchto případech může být velkým přínosem portfolio, které dokládá posun dítěte ve sledovaných oblastech.
Ale nutno zmínit, že portfolio nelze vyžadovat povinně (viz odkaz na materiál MŠMT níže).
Jak je to s ukončením individuálního vzdělávání mateřskou školou?
Mateřská škola ukončí individuální vzdělávání pouze v případě, že nezajistíte účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu (školský zákon, § 34b, odstavec 4).
Vzdělávací výsledky a projevy dítěte u ověření nemohou být důvodem pro ukončení individuálního vzdělávání mateřskou školou.
Mateřská škola doporučuje další postup, ale záleží jen na vás, jestli se budete tímto doporučením řídit. V tomto případě plně odpovídáte za kvalitu vzdělávání svého předškoláka.
Další informace:
Přikládám odkaz na Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů (MŠMT, 2019), kde naleznete další potřebné informace.
Uvedený dokument a příslušná ustanovení školského zákona se budou hodit, když narazíte na nepochopení pojmu „ověření“.
Z praxe vím, že ověření může probíhat naprosto respektujícím a empatickým způsobem.
A takovou zkušenost dětem přeji.
Pokud byl pro vás článek užitečný, přihlaste se k odběru novinek a zajistěte si pravidelnou inspiraci i informace z projektu Radostné učení.
*Poslední aktualizace článku: 25. září 2024