Otázky a odpovědi: portfolio předškoláka – domškoláka

Otázky a odpovědi: portfolio předškoláka – domškoláka

domácí vzdělávání předškoláka - vlastní puzzle

Pokud máte předškoláka v individuálním (tzv. domácím) vzdělávání, tak vás příslušná mateřská škola (dále „školka) seznámila s oblastmi, ve kterých má být dítě rozvíjeno.

Třeba jste se setkali i s pojmem „portfolio“, ale nevíte, co je tím vlastně myšleno.

V tomto článku se dozvíte více informací, zejména to, v čem může být portfolio užitečné.

Rovnou začnu tím, že portfolio nemůže školka vyžadovat povinně (Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů, MŠMT, 2019).

Záleží tedy jen na vás, jestli mu budete chtít věnovat pozornost. Přimlouvám se, abyste dali portfoliu šanci, ale pojďme na to pěkně popořádku.

Co to je?

Pedagogický slovník definuje pojem portfolio jako soubor různých produktů žáka, které dokumentují práci žáka a jeho vývoj za určité období. (Průcha, Walterová a Mareš, 2003).

Prostřednictvím portfolia tedy lze dokumentovat činnosti (a výstupy z nich), kterým se dítě v rámci individuálního předškolního vzdělávání věnuje.

Portfolio nám může pomoci pochopit, v čem dítě vyniká a kde naopak potřebuje více podpory.

Lze ho vést v papírové podobě, elektronicky, nebo kombinovat oba způsoby.

Níže uvádím pár příkladů, které vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Uzpůsobila jsem je pro „domškolácké“ potřeby a doplnila o některé další tipy, z kterými jsem se v praxi setkala.

Uvedený výčet berte jen jako orientační.

Možný obsah portfolia:

Fotografie, videonahrávky z rozmanitých vzdělávacích, zájmových i odpočinkových činností.

Výkresy a fotografie výrobků, ukázky grafomotorických cvičení a pracovních listů, absolvované vzdělávací výzvy různého zaměření a s více stupni náročnosti (ideálně s datem a případně i s uvedením některých komentářů a názorů dítěte).

Záznamy z dalších souvisejících aktivit: volná hra, vlastní zkoumání, práce s chybou, jednoduché manipulační činnosti, podílení se na péči o domov, přírodu, zdravotně zaměřené aktivity aj.

Fotografie z výletů a exkurzí, ze společných rodinných, kulturních i dalších akcí.

Přepis nebo záznam cílených rozhovorů, vyprávění a vlastních zkušeností dítěte (hledání odpovědí na otázky).

Stručný přehled používaných encyklopedií, dětské i odborné literatury, uvedení vzdělávacích aplikací (pokud je dítě používá).

Výsledky sebehodnocení (např. s použitím obrázkové škály), spolupráce, záznamy z pozorování, případně i zpětná vazba od lektorů a dalších lidí, kteří se podílí na vzdělávání dítěte.

3 důvody, proč o založení portfolia uvažovat:

  • Portfolio využijete při ověření ve školce. Lehce doložíte pokroky dítěte ve sledovaných oblastech i na co se aktuálně zaměřujete. Stává se totiž, a já to vnímám jako naprosto přirozené, že dítě odmítne v neznámém prostředí školky spolupracovat. Portfolio a rozhovor s vámi se tak pro učitele stanou zásadními zdroji informací.
  • Může být podnětem k zamyšlení, jak zohlednit potřeby a zájmy dítěte, aby ho nabízené aktivity nejenom rozvíjely, ale také bavily.
  • Portfolio se také může stát milou vzpomínkou, užitečnou vstupní informací pro průvodce dítěte v dalším období i námětem k rozhovorům.

O „ověření“ se dozvíte více v článku Individuální (tzv. domácí) předškolní vzdělávání v praxi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *