5 tipů pro období před nástupem do školky
Cítíte mravenčení v břiše z nástupu dítěte do školky?
Na pomoc posílám několik tipů, které by mohly být inspirací v hledání a zkoumání možností podpory přímo pro konkrétní dítě.
„Školkou“ nazývám všechna předškolní zařízení (veřejná, soukromá i alternativní). V Radostném učení se nám líbí proměna role učitele do role průvodce. Z toho důvodu v textu používám pojem „průvodce“, nikoli „učitel/ka“.
Kamarádi společně
Někteří rodiče se, např. prostřednictvím sociálních sítí, domlouvají na společném setkávání dětí ještě před začátkem školního roku.
Děti tak získají cennou příležitost poznat nové kamarády, s kterými se budou vídat i ve školce. To může výrazně usnadnit zvykání na nové prostředí.
Ranní prostor pro hru
V době ranního scházení dětí ve školce, bývá čas věnován volné hře a je zde i prostor pro potřebné „rozkoukání se“.
Doporučuji postupně nastavit ranní vstávání v rodině tak, aby dítě dorazilo do školky ještě před zahájením řízených aktivit a mělo tak dostatečný čas si pohrát nebo třeba jen pozorovat dění ve školce.
Nastavení spolupráce se školkou
Období adaptace může být pro děti i rodiče velkou výzvou.
Může se stát, že dítě není z nějakého důvodu na velký krok z domova do školky ještě připraveno nebo potřebuje dlouhodobější podporu.
Seznamte se s průvodci a dejte jim jasnou informaci, kdy vám mají volat. Empatický průvodce tento moment také pozná, ale vy nejlépe znáte své dítě.
Odpočinek ve školce s ohledem na potřeby dítěte
Jedná se o poobědový čas pro odpočinek, případně i spánek, což může být v prostředí mimo rodinu pro některé děti velmi náročné.
Tento čas by měl být ve školce nastaven s maximálním ohledem na individuální a aktuální potřeby každého dítěte.
Jedná se o stále diskutované téma, kterému se věnuje i článek Jak je to s odpočíváním v mateřské škole.
Zjistěte si předem, jak to ve vaší školce „chodí“.
Zajištění podpory
Nemusíte být na to sami. Znáte to: „Sdílená starost, je poloviční starost.“
Také Radostné učení nabízí oporu.
Adaptace hravě ukazuje, jak podpora obrazem a strukturou pomáhá dětem lépe porozumět okolnímu dění i plynutí času ve školce.
Jsou to „drobné korálky“ (jednoduché techniky a pomůcky), které mohou v konečném důsledku zvykání na školku usnadnit.
Součástí jsou i tipy a příběhy z praxe, které vám pomohou být v tomto období jistější.